12 Kasım 2014

molla sadra ve hikmeti mütealiye,seyyid muhammed hamanei




Molla sadra ve hikmet-i mütealiye
On beş gündür ilahiyatta derslere giriyorum.elazığ’a formasyon için geldiğimi,blogu takip edenler bilir..hafta sonu formasyon derslerim var ve hiçbir zorunluluğumun olmadığı halde ben ilahiyata derslere giriyorum.yine blogu takip edenler bilir ki İslam felsefesinde yüksek lisans yapmayı çok istiyorum ve bende kendimi geliştirmek maksadıyla hafta içi ilahiyattayım.yani bu kadar lakırtıyı niye ettim bilmem J ben okudum bitti postu yazacaktım.aslında şunu demek için olaya bir giriş yapmaya çalışıyordum;girdiğim derslerin arasında mantık dersi de var ve hocanın anlattığı bazı şeyler okuduğum kitap sonrası kafamı karıştırdı. :/ bende kendi kendime dedim ki;ya kitabı okudum anlamadım ya kitabı okudum yanlış anladım ya da kitabı okudum ama anladığımı anlamadım… JAlın size ales mantık sorusu .artık gelelim kitap postuna..
Molla sadra’nın felsefi düşüncelerine yar verilen kitaptan ben çok büyük  bir keyif aldım.varlığın mahiyet ile olan ilişkisi en çok dikkatimi çeken konulardan biriydi.güneşi aydınlatıcılığından ayıra bilir misiniz ? ama güneş aydınlıktan ibaret değildir.peki güneşin mahiyeti nedir ? ateşten oluşmak ve ışık saçmak üzerine hiç düşündünüz mü ? ben bu konuyu okuduktan sonra düşündüm.mesela; d,iyelim ki bir sandalyeden bahsediyoruz.sandalye demir ve tahtadan oluşsun.ayrı ayrı demir ve tahta için sandalye varlığı demeyiz.ancak bu iki madde birleşince sandalyeyi oluşturur.peki sandalyenin mahiyeti demir ve tahtadan ibaret mi olmuş olur ? ama en nihayetinde sandalyenin varlığını reddedemeyiz.bence demir ve tahta da sandakyenin mahiyeti olur ama bu maddeler ayrı ayrı düşünüldüğünde sandalyenin mahiyetinin oluşturmazla.belki böyle,belki de değil….aklımda deli sorular :)
Kitap molla sadra’nın misal alemi düşüncesinden de bahsediyor.misal alemi yazım için buraya tık tık.
Zihinde ki hayallerden de ,metafizik ölümden de.yine de en dikkatimi çeken konu varlık ve mahiyeti oldu.sanırım yaratılmış her aklı olan varlığın bunun üzerinde düşünmesi gerekir.ben en sonunda böyle karar verdim. J
Molla sadra’nın pek çok konuda ki felsefik düşüncelerine yer verilen bu kitaptan çok keyif aldım ve size de tavsiye ederim.bol bol düşüneceğiniz,bazaen deli sorularla gerileceğiniz tatlı mı tatlı bir İslam felsefesi kitabı.
Kitaptan :
Madde alemi ise eksklikler alemidir  ve bu alemin varlıkları zaman,mekan,cisin,doğal ve fiziki sınırlamalara sahiptir.
Molla sadra bir eşyanın beyaz renkli olması örneğini veriyor.diyor ki;”sizin kağıda beyazdır”demeniz doğru ise beyazın kendisi beyaz sıfatına sahip olmaya kağıttan daha layıktır (zira beyazın kendisidir).
Besitu hakikat her şeydir ve hiçbiri değildir….ya cümle sen ne demeksin ?
Bir de töz içi hareket ne? İbni sina bunu reddetmiş ama kitaba göre molla sadra bunu kanıtlmaş.ama mantık dersinde öğrendiklerim daha başkaydı…..deli sorulara devam J
Bir günde cevapların olsun a kadın :P
Dur sen dur.:)
Ben bu felsefe işinin peşinin bırakmıycam.ama neyi nasıl anladığım konusunda ciddi sorunlarım var.anladığım şeyler doğru mu,yanlışsa nasıl düzelir.öründiklerimi doğu anlayıp doğru sonuçalara varıyor muyum? Eğer varamıyorsam hacı benim sonum ne olacak ? :)
Neyse ya bi gidin başımdan.:)
Az felsefe okuyun da benim gibi dertlenin.:)
Hadi kalın sağlıcakla….




Molla Sadra, İslam felsefesinin iki farklı kutbunu -akıl ve irfan- bir araya getiren önemli flozoflarındandır. Batılıların yirminci yüzyılda keşfettiği bir değerdir. Klasik İslam felsefesine getirdiği kavramsal çerçeveyle yeni algılamalara açık okumalara kapı aralamıştır. Onyedinci yüzyıl, hem doğuda, hem batıda dünyanın kültürel formasyonunun yeniden tanımlandığı, Rönesans´ın en parlak nvelerini verdiği, altın dönemlerini yaşadığı bir dönemdir. Molla Sadra, hem İşrak hem de Meşşaiye ekolünden beslendiği gibi irfani tecrübelerden de yararlanır. Teoloji ve felsefeyi aynı zeminde birleştirerek Kur´an´dan, Sünnet´ten, Fıkıh´tan Kelam´a kadar İslam kaynaklarının meczedildiği bir felsefe sistemi kurar. Felsefesinin köklerinde İbn Arabi´nin İrfani bakış açısını derinden hissedebilirsiniz. Molla Sadra´nın Hikmeti Mütealiye diye kavramsallaştırılan felsefesi ve metodojisi hakkında çalışmasıyla Prof. Dr. Seyyid Muhammed Hamanei, son yıllarda İslam felsefesi çalışmalarının odağı haline gelen filozofu bütün yönleriyle bize tanıtıyor.

keyifli okumalar....

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

yorumlarınız için teşekkür ederim :)

Related Posts with Thumbnails